Rabu, 10 November 2010

Jika Sarawak sebuah negara bebas...

Penulis sewaktu menunggu sebuah kes di mahkamah Kuching dengan dua rakan, seorang lelaki dan seorang wanita, tiba-tiba terdetik di dalam hati masing-masing untuk terfikir bahawa apa akan jadi kepada Sarawak jika ia bukan sebuah negeri di Malaysia dan apa pula natijahnya sekiranya Sarawak sebuah negara bebas atau sebuah negeri yang masih dibawah jajahan British yakni Britain pada masa ini.

Pada mulanya cerita berkisar kepada Liga bola sepak Inggeris dan apabila Sarawak menjadi salah satu negeri di England, maka kemungkinan besarnya negeri ini mempunyai pasukan handalan yang bersaing di peringkat profesional seperti kelab Liverpool, Manchester, Chealse atau Arsenal. Pada masa itu, sudah semestinya stadium akan sentiasa penuh malah peminat dari negara jiran seperti Malaysia sudah pasti berkunjung untuk menyaksikan pemain-pemain bintang seperti Torres, Rooney, Tevez atau sebagainya apabila bertandang ke Sarawak. Sarawak juga mungkin menggunakan matang wang pound sterling untuk segala urusan, penduduk tempatan mungkin menikmati kelangsungan urusan transaksi dan pada masa sama ekonomi negeri mungkin juga terjana, tapi apakah ia memberi kesudahan yang baik kepada rakyat atau terpaksa berdepan inflasi yang tinggi memandangkan nilai barangan di pasaran melambung-lambung berbanding permintaan yang kurang memandangkan jumlah penduduk yang tidak seberapa, tapi mungkin juga rakyat di negeri ini boleh menjadi seperti rakyat di Monaco yang boleh memperoleh sekali keuntungan berlaba-laba untuk menampung kehidupan dalam tempoh setahun. Jika itu dilihat dari segi perspektif sukan bola sepak yang mampu menjana berbilion pound sterling di England...pada masa sama cukai terhadap rakyat juga tinggi, maka yang mana lebih baik?

Bagaimana pula dari sudut sosial masyarakatnya...? Isu ini akan terus dibincangkan pada episod yang seterusnya nanti....

ahqim

1 ulasan:

sriamannews berkata...

Mun Sarawak negara bebas:

sistem pentadbiran Politik

Presiden : John Kerbau @ sopi

Vice P : amrizan madian

Menteri- menteri:

1; Muller - Menteri Perang
2. Mahathir - Menteri Pelancongan
3. Zaid - Menteri Getah dan Koko